Tuesday, July 6, 2010

مراکز تازه واردین Newcomer Centers


در  اولین بخش از تجارب خود به توضیح این مراکز میپردازم.از آنجائیکه کانادا کشور مهاجر پذیر است یک سیستم کمک به مهاجرین که عمدتا ساختار NGO  دارند به وجود آمده است که عمدتا با کمک دولت و افراد خیرخواه کار میکنند و نه تنها طیف وسیعی از خدمات را ارائه میکنند بلکه حتی با هم نیز رقابت دارند.به همین خاطر پیشنهاد من آن است که در اولین فرصت در یکی از این مراکز ثبت نام کنید.
لیست مراکزی که معروف هستند و من برخورد کرده ام به شرح ذیل است اما موارد دیگری نیز هستند که من نمیشناسم:

·         http://www.ymcatoronto.org
·         http://www.usrc.ca/
·         http://www.tccsa.on.ca/
خدمات ارائه شده:
1-      اطلاعات اولیه و تشکیل پرونده
2-      راهنمائی در مورد اقدامات اولیه
3-      خدمات به زبانهای مختلف مهاجران
4-      کمک به اسکان
5-      راهنمائی در مورد یافتن ادارات و خدمات
6-      در اختیار گذاشتن جزوات و بوشورهای بسیار مفید
7-      اینترنت و پرینت و کپی مجانی
8-      برگزاری کلاسهای منظم آموزشی عمومی کاریابی کامپیوتر
9-      برگزاری امتحان تعیین سطح زبان برای کلاسهای LINC و تخصصی
10-  صدور کارت عضویت برای استفاده از مراکز ورزشی و کتابخانه
11-  امکان پرسش سوالات و طرح مشکلات در طول روز
12-  امکان ترجمه موردی و برابر اصل نمودن مدارک
13-  خدمات به خانمها و کودکان
14-  ..............................
خلاصه بسیاری خدمات و تفریحات که هزینه های سنگینی دارد را میتوانید در این مراکز به صورت مجانی استفاده کنید.
تجربه من که در مورد YMCA  بود به این ترتیب که در بروشورهای فرودگاه در مورد این مراکز خواندم از وبسایت مربوطه نزدیکترین مرکز را پیدا کردم و با اتوبوس به آنجا رفتم در قسمت پذیرش به گرمی استقبال شدم و از پاسپورت و برگه لندینگ کپی گرفته و پرونده تشکیل دادند. یک کارت عضویت که بارکد دار و شبیه کارتهای اعتباری است صادر کردند که این کارت درب کلیه مراکز مجوز دار مربوطه را باز خواهد کرد و از من پرسیدند آیا به راهنمای زبان خودم نیاز دارم که من نخواستم سپس یک نفر را مامور ارتباط با من کردند که نامش طارق و فلسطینی بود اطلاعات لازم را برایم گفت و جزوات لازم را به من داد که البته من چون جستجو و مطالعه قبلی داشتم بیشتر آنها را میدانستم.او سوالات من را جواب داد و برایم برای تعیین سطح زبان نوبت گرفت(حتما بایستی تعیین نوبت تلفنی باشد) که یک هفته بعد بود.سپس مرا به بخش کاریابی برد که در آنجا فرمهائی از تخصص خود را پر کردم لیست دوره های آشنائی با بازار کار کانادا و رزومه نویسی و......... را در اختیار من گذاشت تا اسم بنویسم و برای ایجاد رزومه یک وقت اختصاصی با متخصص مربوطه دادند. در مواردی که ابهامی یا سوالی داشتم با تلفن و شماره کارت عضویت خود راهنمائی های بسیار مفیدی دریافت میکردم. در روز موعود به امتحان تعیین سطح زبان رفتم و سر موعد ساعت 10 شروع شد که شبیه آیلتس و از هر چهار مهارت بود که هر چه زبان شما بهتر باشد قدم به قدم سخت تر میشود و بیشتر طول میکشد حدود 3 ساعت طول کشید سقف نمره 8 است که من7 گرفتم یکی از ممتحنین که بعدا فهمیدم ایرانی است و شیلا نام دارد بسیار از نمره من تقدیر کرد و گفت که مدتهاست کسی چنین نمره ای نگرفته است (فکر کنم تعصب ایرانیش گل کرده بود و اغراق میکرد).شما برای شرکت در دوره های تخصصی زبان و شغل به نمره حداقل6 نیاز دارید در غیر اینصورت در کلاسهای آموزشی زبان حسب سطح خود شرکت خواهید کرد.تاییدیه آنرا به شما میدهند که آنرا حفظ کنید و پرونده آنلاین را برای استفاده برخی ارگانها برای شما ایجاد میکنند.
از دیگر استفاده های من برابر اصل نمودن مدارک بود که در دفاتر اسناد رسمی تورونتو هر برگ 50 دلار است که من جمع زدم برای ارسال مدارک به کالج بایستی حدود 1500 دلار باید بدهم لذا به مرکز مذکور زنگ زدم و گفتند که در CCS (لینک آن در بالا هست) با تعیین نوبت این کار را میکنند که من زنگ زده و خوشبختانه مسئول مربوطه ایرانی بود و فریبا نام داشت اولین پارتی بازی کانادائی را کرد و برای روز بعد به من نوبت داد و برای من مجانا آنها را کپی کرده ومهر برابر اصل زدند.
سپس چند روز بعد به مجموعه ورزشی YMCA  رفتم که انصافا از مجوعه های بزرگ تهران و شهرستانها هیچ کم نداشت بخشهای بدنسازی ورزشهای گروهی و استخر که من با کارت کذایی مجانی رفتم و  هزینه استفاده آن بدون کارت هر روز 20 دلار بود.
خلاصه من فکر کنم اگر حوصله داشته باشید و بگردید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در انواع مراکز خواهی یافت

11 comments:

سلام ونکوور said...

ممنون از راهنماییت رامان خان

گانگ said...

سلام رامان.بابت اطلاعاتت منون. خونه گرفتی؟ در مورد این مطلب هم بنویس لطفا.

Anonymous said...

سلام رامان عزیز
آیا این سرویس ها فقط برای مهاجرینه یا برای کسانی که با ویزای کار آمدند هم قابل استفاده است؟
ما سپتامبر با ویزای کار خواهیم آمد و البته در آنجا اقدام به مهاجرت می کنیم.

راستی ما به مونترال می رویم . این سرویس ها آنجا هم هست؟

salah said...

دوست عزیز سلام ونکوور س÷اسگزارم
محمد جان سلام با زحمت فراوان بله
دوست عزیز عزم مونترال در مورد وجود سرویس در سراسر کانادا با اطمینان میگویم بله اما فکر میکنم سرویس برای مهاجرین است زیرا برگه لندینگ یا کارت پی آر را میخواهند بهتر است لینکها را چک کنی و مطمئن شوی موفق باشی

Anonymous said...

سلام رامان عزیز
ما 10 آگست میرسیم تورنتو لطفا اگر زحمتی نیست شماره وای میل آدرس اون کاج رزیدنتی رو که بودید به ما هم بدید .خیلی خیلی سپاسگزارم
afsaneh_khamceh@yahoo.com

گانگ said...

سلام رامان. خوشحال می شم که من رو هم به لیست وبلاگ هات اضافه کنی.
http://miner-canada.blogspot.com/

salah said...

دوست عزیز با کمال میل وبلاگ شما را اضافه کردم

گانگ said...

سلام رامان. خوبی؟ کم پیدایی!! می خواستم بدونم اطلاعاتی در مورد نظام مهندسی کانادا داری؟ و اینکه لزومی در عضو شدن در آن است؟

salah said...

دوست عزیز سلام ممنونم از احوالپرسی تو در مورد نظام مهندسی برای هر مهندس طی مرحله و تطبیق و سپس عضویت الزامی است در هر استان بایستی تقاضای خود را با سوابق تحصیلی و شغلی همراه هزینه های مربوطه اقدام کنی پروسه پیچیده ای است ممکن است به رد مدارک ویا دوره های تطبیقی یک تا چند ساله منجر شود تا به عنوان مهندس رجیستر شوید

فريد said...

با سلام
و تشكر از اطلاعات مفيدي كه ارائه دادي ، نوشته بودي مدارك را براي تائيد دادي مهر زدند منظور شما مدارك ترجمه شده بود ؟ آخه من شنيده ام كه ترجمه ايران را قبول ندارند و بايد آنجا دوباره بدي ترجمه كنند . لطفاً اين مورد را توضيح بيشتر بديد
در ضمن اگر كسي نمره آيلتس اش 6 يا بالاتر باشه باز هم به اون مدرك واي ام سي اي نياز داره براي بخش كاريابي اين رو هم لطفاً توضيح دهيد .
البته سئوال زياد است و خصوصا بااطلاعاتي كه شما مي دهيد تعداد سئوالات زيادتر هم مي شود ولي خوب حالا باقيش رو بعدا مي پرسم
موفق باشي

salah said...

دوست عزیز فرید جان با سپاس از محبت تو
شما برای ارزیابی مدارک یا ثبت نام کالج بایستی هم اصل مدارک وهم ترجمه را بفرستی اگر بخواهی اصل را نفرستی باید کپی برابر اصل کنی
در اینجا به جز ترجمه گواهینامه در همه موارد ترجمه رسمی ایران را قبول دارند
در کانادا در عموم موارد به مدرک زبان برای اشتغال نیازی نیست و کارفرما در مصاحبه انتظار دارد که در سطح مورد نیاز باشی و ترا تست میکنند اگر مدرک هاروارد را داشته باشی ولی مهارت قوی خواندن نوشتن وسایر موارد را نداشته باشی استخدام نمیشوی
ولی برای رفتن سریعتر سر کار یا آشنائی با محیط کار کانادا یا کارآموزی نیاز به دوره های تخصصی مثلا 12 هفته ای است که این مورد نیاز به تعیین سطح با معیارهای کانادائی دارد که به نظر من با آیلتس 6 در همه اسکیلها سطح 6 لازم را به سهولت به دست خواهید آورد

Post a Comment