Tuesday, July 27, 2010

همه چيز در باره حمل و نقل در تورونتو-- بخش دوم مترو

با سلام و عرض پوزش از دوستان بابت تاخير در ارسال پستها بايد اعتراف كنم كه مهاجرت آنقدر ابعاد مختلف و پنهان و گرفتاريها ايجاد ميكند كه ميشود در مورد آن رساله دكترا نوشت خود مهاجر اصلي مسائل عمده دارد كه با آن سر و كله ميزند بايستي بار رواني و حمايت فرزندان را نيز بر دوش بكشد خصوصا در ماههاي اول كه سخت ترين پريود است ولي به هر حال به سعي ميكنم تجارب مستند خود را ادامه دهم كماكان با كمال ميل پاسخگوي سوالات شما خواهم بود.
سيستم قطار تورونتو (زميني و مترو)
قطار شهري يك خط در DownTown دارد كه چون نقش سمبوليك دارد زياد به آن نميپردازم .متروي تورونتو داراي چهار خط اصلي است.البته من بسيار تعجب ميكنم كه اولا با اين وسعت شهر پوشش آن كامل نيست و ثانيا از 3 سال پيش كه من اولين بار به تورونتو رفتم هيچ توسعه اي پيدا نكرده است ولي در هر حال اكنون مترو در زندگي مردم نقش اساسي دارد حتي قيمت املاك و فروشگاهها به تناسب فاصله ازآن بسيار متغير است خصوصا مهاجرين بايد تلاش كنند به آن در اقامت خود توجه داشته باشند.
متروي تورونتو شامل چهار خط اصلي است:

1-      Yonge-University-Spadina: has 32 stations, and is a “U-shaped” subway – Yellow
2-      Bloor-Danforth Subway has 31 stations – Green
3-      Scarborough RT has six stations, and is an “L-shaped” – Blue train
4-      Sheppard Subway has five stations – Pink

همانند اتوبوس توكن با قيمت 3 دلار و انبوه مخفف و كارتهاي هفتگي و ماهيانه استفاده ميگردد و كليه ايستگاهها باجه هاي فروش دارند و برخي دستگاههاي اتو ماتيك فروش كارت متروپس دارند نكات زير در مورد مترو تورونتو قابل ذكر است:

1-      در اولين ورود به مترو نقشه مجاني را از باجه درخواست و آنرا همراه داشته باشيد
2-      بسياري مراكز خريد مستقيما به مترو متصل هستند
3-      برنامه حركت مترو حتي دقيقتر از اتوبوس است
4-      در اغلب اوقات روز مترو خلوت است و هيچگاه من حالات تجمع انبوه نديدم
5-      در مترو از خيره شدن خودداري كنيد سعي كنيد از مجلات و روزنامه هاي مجاني برداشته و مطالعه كنيد
6-      در موقع ورود از اتوبوس يا خروج به آن برگه ترانسفر را از ذستگاههاي قرمز رنگ مربوطه برداريد
7-      در ايستگاههاي مبدا معمو لا بليط كنترل ميشود يا با كارت عبور ميكنيد
8-      ساعات كار آن مداوم است فقط از نصف شب تعداد كاهش مي يابد ضمنا در اين ساعات چون ترافيك كم است اتوبوسهاي هم مسير با مترو كار ميكنند
9-      ورود دو چرخه و حيوانات نيز به مترو مجاز است
10-    با توجه به ساختار مترو تورونتو به نظر من بيشتر براي سفرهاي سريع از آن استفاده كند و در بساري موارد اتوبوس ممكن است مسير نزديكي داشته باشد (مثلا در خط 1 كه U  شكل است)

چه بليطي بخريم؟

جدول زير كه من از وبلاگ انگليسي يكي از مهاجرين برداشت كر ده ام نشانگر محلي خارج از TTC  است اگر شما در حومه هستيد مانند ميسي ساگا يا تورن هيل يا .... هزينه رفت و آمد شما بيشتر است اما در هر حال بهترين انتخاب شما Weekly GTA Pass است ودر داخل حوزه TTC  مسلما كارت ماهيانه متروپس بهترين انتخاب است.به مبالغ مذكور 15 در صد عوارض اضافه ميشود.

Cash
Tickets/Tokens
Weekly GTA Pass
TTC Weekly Pass & Miss. Weekly Pass
TTC Monthly Metro Pass & Miss. Weekly Pass
TTC Monthly Metro Pass & Miss. Monthly Pass
Mississauga Transit (to Subway)
$66.00
($3*22 days)
$56.10
($2.55*22 days)
$104.00
($26* 4 weeks)
$104.00
(26*4 weeks)
$109.00
TTC -Subway & Street Cars (To work)
$60.50
($2.75*22 days)
$55.00
(2.5*22 days)
$129.00
(32.25*4 weeks)
$109.00
$107.00
TTC -Subway & Street Cars (from work)
$60.50
($2.75*22 days)
$55.00
(2.5*22 days)
Mississauga Transit (to Home)
$66.00
($3*22 days)
$52.80
(2.4*22 days)
Monthly Total
$253.00
$218.90
$188.00
(47*4weeks
)
$233.00
$213.00
$216.00
http://www.immigrationexpert.com/2009/05/cheapest-way-to-commute-toronto.html ref:


5 comments:

Anonymous said...

Salam. vaghan khaste nabashid, chon etela'ate kheili khoobi dar ekhtiar hame gharar midid. man ye so'al dashtam ke albate kheili rabti be in matlabetoon nadare. Mishe begid az zamane vorood be Canada cheghadr tool mikeshe ta PR sader beshe?

Ba tashkor

مانا said...

دوست عزیز سلام
در آخرین جلسه ای که اعضای گروه در ایران داشتیم بحثهای زیادی در مورد زندگی در کانادا مطرح شد . شاید شبهاتی برای ما که تجربه زندگی در اونجا رو نداریم ایجاد شده من از شما درخواست دارم این پستو بخونین و نظرتونو برامون بنویسین .خیلی خیلی مهمه !
می خوایم به یک نتیجه گیری کلی برسیم.
پیشاپیش از اینکه وقت گرانبهاتونو در اختیار ما می گذارین نهایت تشکر رو دارم

گانگ said...

سلام رامان. حالت چطور است. ؟ در یکی از پست های قبلی ات در مورد هاستل نوشته بودی و لیست هاستل ها رو هم برای من فرستاده بودی که متاسفانه من ایمیلی که برای من فرستاده ای را پیدا نمی کنم. ممنون می شوم لیست هاستل هایی که توصیه می کنی در بدو ورود از آنها استفاده کنم را برایم میل کنی. من سی روز دیگر به تورنتو می ایم. با سپاس . گانگ.
miner_iran@yahoo.com

Bahar Alipanahi said...

سلام رامان جان... مرسی بابت اطلاعاتی که میدی... البته من مونترال خواهم رفت ولی بهر حال احتمالن اطلاعاتت خیلی بدرد بچه هایی که میان تورنتو میخوره.... من دو تا سئوتا دارم.. ممنون میشم اگه بتونی جوابم رو بدی... نو یه پستی نوشته بودی که کارت پرواز دوم رو از تهران بگیریم... من پروازم با ایران ایر و ایر کاناداست... فکر می کنی ایران کارت پرواز ایر کانادا رو هم بشه گرفت؟ و یه سئوال هم راجه به جا... شما اطلاع داری که تو مونترال هم خوابگاه های کالج ها رو به مسافرت اجاره میدن یا نه؟ بازم خیلی خیلی ممنون... موفق باشی....

salah said...

گانگ عزيز با عرض پوزش از تاخير آدرسها را برايت فرستادم
بهار عزيز در مورد كارت دوم مطمئن هستم كه الان در ايران تقريبا همه ايرلاينها تحويل ميدهندو در مورد هاستلهاي مونترال اطلاع ندارم اما با مشاهده موارد متعدد در تورونتو احنمال بسيار زياد در آ نجا وجود دارد در اينتر نت ميتواني جستجو كني موفق باشيد

Post a Comment