Sunday, July 18, 2010

همه چیز در باره حمل و نقل در تورونتو


دوستانی که میخواهند در تورونتو اقامت کنند میتوانند تجربه مرا در این مدت به کار ببرند .سیستم حمل ونقل عمومی تورونتو بر دو محور اتوبوس و مترو (subway) استوار است که من سعی میکنم تمام ابعاد آنرا برایتان روشن کنم.
1-      اتوبوس:
اتوبوسها گسترده ترین شبکه حمل و نقل را تشکیل میدهند که تقریبا تمام خیابانهای اصلی با چندین خط و خیابانهای فرعی با حداقل یک خط پوشش داده شده اند. شما برای سوار شدن به اتوبوس باید Token که سکه های کوچک زرد رنگی است را به نرخ 3 دلار تهیه کنید که علاوه بر ایستگاههای اصلی در اغلب کیوسکها و فروشگاهها وجود دارد اگر بسته های 5 تائی و 10 تائی بخرید مقداری تخفیف دارد.علاوه بر آن شما میتوانید کارتهای مدت دار هفتگی و ماهیانه بخرید که استفاده از آنها نامحدود و بسیار با صرفه استکه به ترتیب 26 و 104 دلار است.در موقع سوار شدن توکن را در ظرف مخصوصی میریزید یا کارت خود را به راننده نشان میدهید.با هر مورد شما میتوانید تا هر جائی که سفر شما ادامه دارد به اتوبوس یا مترو بعدی منتقل شوید فقط باید از راننده برگه کاغذ کوچکی را از راننده یا ایستگاه مترو دریافت میکنید که ترانسفر نام دارد و آن را در مسیر بعد نشان میدهید.
اتوبوسها 3 نوع اصلی دارد :
1-      شهر مرکزی تورونتو TTC 
2-      شهرها و شهرکهای حومه  تورنتو GTA
3-      شهرهای دیگر حومه GO

نوع اول شما را در کل تورونتو جابجا میکند و پس از خارج شدن از زون آن بایستی بلیط یا کارت آن خط حومه مثلا میسی ساگا و گویلف و ریچوندهیل و.... پس شما در تعیین محل زندگی خود بایستی به این موضوع مهم توجه کنید.برای سهولت   بیشتر کارتهای هفتگی و ماهیانه GTA  نیز وجود دارد که در کل تورونتوی بزرگ کاربرد دارد.قیمت آن به ترتیب 47 و 188 دلار است.نوع دوم خاص هر ناحیه است مثلا میسی ساگا ترانزیت و در مرز شهر تورونتو مسافرین به TTC  منتقل میشوند.نوع سوم معمولا از مبدا ایستگاه مرکزی به طور منظم حرکت میکند و سبز رنگ است قیمت بلیتهای آن متفاوت است.

نکاتی کلی در مورد اتوبوسها:   

1-در ایستگاهها جداول حضور اتوبوس قرار دارد که تقریبا 95 درصد دقیق و اتوبوس به هنگام است
2-قبل از هر ایستگاه به صورت صوتی و در صفحه نمایش ایستگاه بعدی نمایش داده میشود که متقاضی با زنگ که به سهولت در دسترس است اعلام میکند
3-اغلب خطوط هم عادی و هم اکسپرس دارند که با شماره و حروف مشخص هستند مثلا 39A -39E که در آغاز حرکت نیز اعلام میگردد.
4-اتوبوسها به ندرت مملو از جمعیت است و تنها جند نفر ایستاده هستند
5-راننده برای افراد مسن و معلولین اتوبوس را پایین میبرد تا به سهولت سوار شوند
6-دانش آموزان و افراد مسن و بازنشسته  بلیطهای تخفیف دار میگیرند
7-سیستم گرمایش و سرمایش اتوبوسها عموما خوب است
8-کلیه اتوبوسها به GPS  و دوربین ضبط وقایع مجهز هستند
9-اتوبوسها معمولا در قسمت جلو و روی سپر محلی برای دوچرخه دارند که شما میتوانید دوچرخه خود را جهت مسیر بعدی روی آن قراردهید
10-در اتوبوس معمولا افراد به یکدیگر نگاه نمیکنند و خیره نمیشوند
11-راننده ها عموما مودب و با مسافرین احوالپرسی میکنند
12-ساعت کار اتوبوسها تا 12 شب هر 10 تا 15 دقیقه یکبار است و پس از آن هر نیمساعت یکبار است
13-حتی بعد از نیمه شب نیز اتوبوسها مملو از دختران و خانمهای گروهی و تنها است که با آرامش خیال جابجا میشوند ولی برای راحتی آنها طبق مقررات در این ساعات راتتدگان در خارج ایستگاه نیز در صورت درخواست توقف میکنند
14-تمامی اتوبوسها یا برقی هستند یا هیبرید که بسیار تمیز و بدون دود و کم سر وصدا هستند

شما در ایستگاههای مترو میتوانید به صورت مجانی نقشه کل سیستم را درخواست کنید و از آن استفاده کنید بسیار مفید است به نظر من با این سیستم مناسب و کارا هیچ فردی خصوصا تازه وارد در ابتدا به مشکل نداشتن خودرو برخورد نمیکند.من در پست بعدی در مورد مترو و قطار شهری مینویسم و پس از آن به شما میگویم چگونه ارزانترین شیوه را برگزینید

2 comments:

گانگ said...

salam agha raman.kojayi? 1 haftast ke khabari nist azat? refigh benevis koja rafti chkara kardi. gharar bud tarigheye peyda kardane aparteman ro benevisi. mer30

salah said...

gang aziz salam sharmandeh in mahaye avval be rasti por az gereftari ve karhay jurajur ast ke man shabha dir be khuneh miam vali hatman mevared zyadi beray neveshtan daram memnun ke be fekre man budi

Post a Comment